Ali Bey, Manavgat

Sista semesterveckan checkade vi in på all inclusive hotellet Ali Bey (i Manavgat). Det var ett riktigt stort hotellområde som mer eller mindre hade allt. Vi lämnade inte området en enda gång förrän vi skulle hem igen :) vilket också var väldigt skönt då vi åkt runt mycket veckan innan.

Hotellområdet var väldigt grönt och lummigt och istället för en stor hotellbyggnad var det många mindre hus med flera separata rum i. Det blev helt klart mycket mysigare och kändes mer ombonat på detta sättet.

Det fanns två stora poolområden med tillhörande barnpool, barnklubb, restaurang, poolbar, café och en scen. Sedan fanns det ytterligare en pool på området där barn inte var välkomna plus ett stort vattenland. Dessutom hade hotellet en egen strand.

Jag är inte speciellt van vid all inclusive, har faktiskt bara varit på det en gång tidigare (även då med Serkan). Så jag behövde en dag på mig innan jag inte kände mig som en tjuv varje gång jag gick och hämtade något utan att betala :)

En stor anledning till varför vi valde detta hotellet var att det är så barnvänligt. Första kvällen vi kom dit var det tex barnaktiviteter för hela slanten med hoppborgar, ansiktsmålning mm. Varje kväll har de även minidisco, Teo tyckte det var väldigt spännande med minidisco men höll sig helst i utkanten och dansade själv eller tittade på. Vid de två stora poolerna finns det barnpool, liten lekplats och klubbhus för barnen. En annan anledning till att vi valde detta hotellet var att jag (som annars inte är så mycket för all inclusive) ville göra det ordentligt och bo på ett stort hotell, och stort var det verkligen.

Som tidigare nämnt hade hotellet även ett vattenland, som låg avskilt från de andra poolerna. Förutom det ni ser på bilden fanns det ca tio stora vattenrutschkanor.

Och en stor pool för barnen med massa leksaker och mindre rutschkanor i. Men även “stranden” på bilden nedanför. Faktiskt riktigt kul med en strand bland poolerna.

Som ni nog förstår hade vi en riktigt bra vecka, och dagarna gick så fort!

Dessutom har vi ätit och druckit i mängder, verkligen inte hälsosamt, men gott :) Maten var okej, men på slutet av veckan tyckte jag nästan att det började bli lite tjatigt, att det var mycket samma mat även om det fanns väldigt många olika rätter att välja bland.

Självklart fanns det olika aktiviteter under dagarna med och i ren Survivor/Robinson anda hade dom tre banor nere på stranden där det hölls tävling en eftermiddag. Serkan var såklart med, han är personen till vänster i banan på bilden ovanför.

Det såg riktigt kul ut, men Serkan var helt slut efteråt. Alla deltagare fick göra alla banor.

Alla kvällar bjöd på någon slags underhållning. Vissa bättre än andra såklart. Men vi lyckades inte se färdigt på något av de som visades på scenen, då Teo inte alls var på humör. Det visade sig att han höll på att få nya tänder. Inte konstigt att man är gnällig då. På dagarna hade han dock alldeles för roligt för att vara gnällig :)

Sist men inte minst har jag lyckats läsa ut två hela böcker dessa två veckorna. Det ni, det är stort! Jag gillar att läsa och försöker göra det varje kväll innan jag lägger mig, men nu för tiden tar det lååång tid innan jag lyckas läsa ut en bok. Jag är helt enkelt för trött och ögonen slocknar innan jag hunnit läsa speciellt mycket. Så två böcker på så kort tid vittnar verkligen om en bra semester!!

This entry was posted in Våra resor och utflykter i Turkiet. Bookmark the permalink.

Leave a comment