Sverige del 2

Efter att vi varit ute med båten tillsammans med min lillebror och hans barn stannade vi även kvar över natten hemma hos dem. Min bror bor i södra skärgården och resten av min familj i norra skärgården, och denna gången var jag och Teo tvungna att ta oss tillbaka med kommunala medel.

Det tog oss 2 timmar! Jag tycker det är helt bedrövligt. Men hade tyvärr inget val denna gången.

Väl tillbaka på Björkö träffade vi min kusin och hennes barn. Precis som typ alla andra är dom ute och åker båt väldigt mycket under sommaren. Så vi passade på att ses flera dagar i rad när dom väl var hemma.

Efter helgen kom äntligen min syster med familj hem igen efter att ha varit iväg på husvagnssemester. Dom åkte iväg dagen innan vi landade i Sverige, så dom var helt klart efterlängtade.


Syster och jag

Jag och Teo mer eller mindre bosatte oss hos dem ett par dagar. Vi tycker båda två väldigt mycket om att hänga hos och med dem.

Jag fick mig såklart den obligatoriska Strawberry daiquirin när jag var där, väldigt gott :)  Och mat! Massa god mat bjöds det på :)

Fick även hänga med dem på en dagstur ut med båten, mysigt. En vända med bad och korvgrill på Dyrön och tillbaka.

Jag och Teo var även ute och badade med lilla båten tillsammans med mamma och pappa när vädret tillät det.

Vi hamnade bland annat på Ängholmen aka stången (det finns en stång där man kan hålla sig i när man går ner i vattnet). Japp, påhittigt namn värre som funnits med sedan vi var små :)

Förutom en stång så är där en väldigt fin sandbotten och vattnet var helt fantastiskt klart och fint. Det blåser ofta in i denna viken, men så fort vinden ligger rätt och solen är framme är det ett väldigt populärt ställe.

En av dagarna skulle Vanja med familj ut och snorkla i Hummerviken på Öckerö. Så jag och Teo tog cykeln över dit och spenderade en härligt dag med dem.


Vanja och barnen

Självklart blev det krabbfiske med. Teo har riktigt fått upp ögonen för krabbfisket denna sommaren och tycker det är jättekul.

Och så till slut var mina föräldrars båt äntligen fungerande igen och vi kunde ge oss ut de sista dagarna av pappas semester. Första natten åkte vi till Uss-holmen som har en jättefin liten vik. Men dag två åkte vi faktiskt tillbaka till Björkö för att sova (i båten) där. Det var nämligen dags för västerhavsveckan på ön och vi ville vara med på en del av det. På fredagskvällen anlände färjan till hamnen och lade till vid kajen.

Den kom in spelandes med hög musik och fint dekorerad och mottogs av massa människor som stod på kajen. Efter färjan kommit in i hamn gick vi tillbaka till båten och umgicks med familj, granar, nära och kära :)

Teo var en väldigt lycklig pojk som fick åka gummibåt tillsammans med sin kusin. När våra besökare gått och det blivit alldeles försent för en liten pojke att vara uppe, fick jag honom i säng trotts att han inte ville, för det är ju så roligt att vara vaken :)

Sen gick jag och pappa bort till färjan igen. På kvällen var det nämligen flera olika band som spelade ombord. Det är kul när det händer saker på ön.

Morgonen efter tog vi en runda i hamnen för att se efter vad västerhavsveckan hade att erbjuda, innan vi åkte vidare med båten igen.

Denna gången mot Vinga. Det är så mysigt att åka dit.

Dom har en pytteliten hamns som båtarna trängs in i, och kommer man inte dit i tid fylls den upp och man får helt enkelt åka vidare.

Det blev såklart en promenad uppe på ön, och Teo hade väldigt mycket spring i benen :)

Ön har en så himla fin siluett med sin fyr, båk och de röda små husen.

Teo tyckte det var så himla roligt att springa uppe på ön av vi gick upp tidigt nästa morgon för att bli av med ytterligare lite spring i benen (och för att ge mina föräldrar lite lugn och r0) :)

Sedan var det dags att åka hem till Björkö igen. Jag och Teo hade några få dagar kvar innan det var dags att flyga tillbaka till Istanbul. Och en av de kvällarna fick jag en barnfri kväll som spenderades med den här pinglan och hennes man.


Vanja och go´dricka :)

Kulturkalaste hade precis dragit igång i stan och vi passade på att dricka drinkar, äta gott och kolla på stand-up. Och alla var vi barnfria, det är inte ofta!

En mycket trevlig kväll får jag allt säga! Och bra avslut för denna Sverige vistelse.

This entry was posted in Sverige. Bookmark the permalink.

2 Responses to Sverige del 2

  1. Rolf says:

    Bor man på västkusten är det båt som gäller var det någon som sade,det verkar som att det stämmer!

Leave a comment